In onze bibliotheek - Rabbi Jacob

Door Leo Descheemaecker

Inleiding

Deze symfonische suite voor harmonieorkest is gebaseerd op de muziek van de haast hilarische film uit 1973 waarin Louis de Funès één van zijn meesterrollen vertolkt.

Rabbi Jacob is in New York een zeer geliefde rabbijn. Hij wordt door zijn Franse familie Schmoll uitgenodigd voor de Bar Mitswa (feest ter gelegenheid van het krijgen van eigen verantwoordelijkheid, voor de jongens op 13 jaar, voor de meisjes op 12, ten overstaan van de joodse rituele wet, traditie en ethiek) van de kleine David. De jonge rabbijn Samuel vergezelt hem naar Frankrijk, waarnaartoe hij na 30 jaar terugkeert.

In Normandië bereidt de rijke zakenman Victor Pivert (Louis de Funès) zich voor op het huwelijk van zijn dochter. Pivert is altijd slecht gehumeurd, onbeschoft en hij toont racistische trekjes ten overstaan van haast alle buitenlanders en vooral tegenover kleurlingen en joden. Op weg met de auto, met daarop een bootje, verklaart chauffeur Salomon aan Pivert dat hij jood is. Het komt tot een heftige discussie waardoor Pivert iets verderop ondersteboven in een meer terechtkomt. Salomon weigert zijn baas te helpen wegens de Sabat (joodse rustdag op zaterdag) en wordt prompt ontslagen. De Arabische revolutionaire leider Slimane wordt in opdracht van de overheid van zijn land door moordenaars ontvoerd en in een kauwgomfabriek ondergebracht om hem te vermoorden. Laat dit nu juist de plek zijn waar Pivert hulp gaat zoeken. Onbewust helpt hij Slimane ontkomen, 2 lijken achterlatend. De politie, door Salomon gealarmeerd, vindt de twee lijken en verdenkt Pivert van moord.

De volgende dag dwingt Slimane Pivert mee naar luchthaven Orly om er een vliegtuig huiswaarts te nemen in de hoop de revolutie te doen slagen en president te worden. Zij worden echter door een aantal mensen gevolgd: Germaine, de jaloerse echtgenote van Pivert, die denkt dat hij haar voor een andere vrouw wil verlaten, Farès, de belager van Slimane, en enkele killers en ook door de overijverige politiecommissaris Andréani die in Pivert de nieuwe Al Capone ziet.

Farès en zijn kompanen slagen erin Germaine te ontvoeren en onderwerpen haar in haar tandartsenpraktijk met haar eigen instrumenten aan een ondervraging.

Op de luchthaven en onder druk van de achtervolgers willen Slimane en Pivert hun identiteit verbergen door de Rabbi Jacob en rabbijn Samuel in de toiletten te overvallen, hun kleren te stelen en hun baarden en payots (lange krullen aan de zijkanten van het hoofd) te “ontlenen”. De familie Schmoll aanziet hen voor de echte rabbijnen en neemt hen mee naar Parijs voor het grote feest. Salomon, een neef van de Schmolls, is de enige die door de vermomming heen kijkt. Hij houdt echter mee hun identiteitsgeheim intact en Pivert slaagt er zelfs in, met hulp van de talenkennis van Slimane, om op de plechtigheid een Hebreewse toespraak te houden. De misverstanden volgen elkaar op waarbij commissaris Andréani en zijn 2 inspecteurs door de joden met terroristen die Rabbi Jacob willen doden, worden verward, terwijl op de luchthaven zowel de politie als Farès de beide rabbijnen voor Pivert en Slimane houden.

Er volgt een chaotisch, doch meeslepend happy end: De revolutie slaagt en Slimane wordt president. Piverts dochter laat haar saaie verloofde op het laatste nippertje alleen voor het altaar om er met Slimane, op wie zij intussen verliefd is geworden, vandoor te gaan. Pivert heeft ondertussen geleerd wat tolerantie is en de joodse Salomon en de Arabische Slimane en hun respectievelijke vrienden sluiten vrede. De ware Rabbi Jacob vindt uiteindelijk de familie Schmoll waarna tot slot de families Pivert en Schmoll samen feest vieren.

Vladimir Cosma

Vladimir Cosma is een Roemeense componist - dirigent, geboren in Bukarest op 13 april 1940.

Hij stamt uit een zeer muzikale familie en na zijn studies aan het conservatorium in Bukarest kwam hij studeren in Parijs aan het Nationaal Conservatorium. Hier ontdekte hij, naast klassieke muziek, ook zijn passie voor filmmuziek en diverse soorten populaire muziek.

Vanaf 1964 maakte hij tournées als concertviolist, maar steeds meer ging zijn toewijding naar het componeren. Na enkele composities, onder andere voor theater en ballet, en enkele arrangementen voor film, kreeg hij in 1968 zijn eerste filmopdracht.

Sindsdien heeft hij meer dan 300 composities voor film en TV-series, meest in Frankrijk maar ook in Amerika op zijn naam staan.

De filmmuziek liet hem ook toe zich in andere stijlen succesvol te ontwikkelen. Zo ook in de Jazzwereld, waar hij met onze eigenste Toets Tielemans en Philip Cathérine samenwerkte. In het chanson bracht hij nummers voor grote sterren als Nana Mouscouri en Mireille Matthieu. De volksmuziek bracht hem bij de wereldberoemde panfluitist George Zamphir en hij maakte ook diverse klassiek geschoeide werken.

Van een dertigtal van zijn eigen filmsoundtracks maakt hij zelf een symfonisch werk voor orkest, zoals onze Rabbi Jacob.